ΕΙΣΗΓΗΣΗ
στο Δημοτικό Συμβούλιο Βύρωνα
Θέμα: Οικονομικά Μέτρα Κοινωνικής Στήριξης Πολιτών
Σχετ.: (1) Η από 17-5-2010 σχετική ανακοίνωση του Δήμου Βύρωνα
Κε Πρόεδρε, κε Δήμαρχε, κοι/ες Δημοτικοί Σύμβουλοι
Επί της διαδικασίας:
Με την δημόσια ανακοίνωση των οικονομικών μέτρων κοινωνικής στήριξης πολιτών εκ μέρους του Δημάρχου, χωρίς να έχει προηγηθεί συζήτηση του θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης, απαξιώθηκε ακόμα μια φορά αυτός ο υπέρτατος δημοκρατικός θεσμός σε τοπικό επίπεδο. Οι αποφάσεις έχουν ήδη ληφθεί υπό καθεστώς αδιαφάνειας, χωρίς καμία διαβούλευση, και όλοι αναρωτιόμαστε σήμερα, ποιος ο ρόλος μας και γιατί βρισκόμαστε εδώ. Και καταγγέλλουμε ότι ο Δήμαρχος, συνεπικουρούμενος από τους Δημοτικούς Συμβούλους της συμπολίτευσης, έχουν καταστήσει το Δημοτικό Συμβούλιο εργαλείο επικύρωσης ήδη ειλημμένων αποφάσεων, ...θίασο όπου ο Δήμαρχος “παίζει” με τους δικούς του όρους, μιλώντας όποτε θέλει και όσο θέλει, αρκεί έχοντας τον τελευταίο λόγο να μάχεται για τις εντυπώσεις ...γιατί την ουσία, η Δημοτική Αρχή, την αγνοεί ως έννοια προ πολλού!
Επί του θέματος:
Κάθε είδους οικονομικά μέτρα κοινωνικής στήριξης και αλληλεγγύης πολιτών προσδιορίζονται από τα εξής ερωτήματα:
Πρώτον, από την κρισιμότητα των μέτρων, δηλαδή σε ποιο βαθμό έκαστο μέτρο απαντάει στις πραγματικές ανάγκες των πολιτών.
Δεύτερον, από την ωφελιμότητα των μέτρων, δηλαδή ποιοι ωφελούνται, με τι κριτήρια επιλέγονται, ποιος ο αριθμός τους και ποιο το μέσο οικονομικό όφελος έκαστου ανά μέτρο.
Τρίτον, από την ρεαλιστικότητα των μέτρων, δηλαδή από την χρηματοδότηση έκαστου μέτρου και τον βαθμό που η χρηματοδότηση είναι συγκεκριμένη / διασφαλισμένη και δεν λειτουργεί εις βάρος άλλων δημοτικών δράσεων ή κοινωνικών παροχών.
Ι. Κρισιμότητα
Ως προς την κρισιμότητα, πρέπει να τονιστεί ότι για τα τμήματα των Παιδικών Σταθμών και τα προγράμματα του Αθλητικού Οργανισμού και του Πνευματικού Κέντρου, η πρώτη προτεραιότητα δεν είναι ο μηδενισμός των τροφείων και συνδρομών ή οι εκπτώσεις στα εισιτήρια, παρότι όλοι θα θέλαμε να παρέχονται τα πάντα δωρεάν σε όλους τους πολίτες. Πρώτη προτεραιότητα είναι η κάλυψη όλων των κατοίκων της πόλης. Άλλωστε οι πόροι του Δήμου είναι συγκεκριμένοι, και δεν πρέπει ένα μέτρο, υπέρ μιας παρεχόμενης υπηρεσίας, να λειτουργεί άκριτα εις βάρος της ποιότητας ή της έκτασης άλλων παρεχόμενων υπηρεσιών. Με απλά λόγια, δεδομένου ότι τα τροφεία και οι συνδρομές στις παρεχόμενες από τον Δήμο υπηρεσίες είναι ασύγκριτα χαμηλότερου τιμήματος σε σύγκριση με τα αντίστοιχα ιδιωτικά, το πιο σημαντικό δεν είναι να προσφέρουμε δωρεάν τις δημοτικές υπηρεσίες, χωρίς να μπορούμε να καλύψουμε το σύνολο των κατοίκων, εξαναγκάζοντας τους υπολοίπους να καταφεύγουν σε ιδιωτικές υπηρεσίες με δυσβάσταχτο κόστος. Το πιο σημαντικό είναι να προσφέρουμε χαμηλού κόστους υπηρεσίες, στο σύνολο των κατοίκων της πόλης, με πρόβλεψη έως και μηδενισμού τροφείων, συνδρομών και εισιτηρίων μόνο για εκείνους τους συμπολίτες μας που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν οικονομικά, είτε λόγω ανεργίας, είτε λόγω υποχρεώσεων, είτε για οποιοδήποτε άλλο αντικειμενικό λόγο.
Ως προς την κρισιμότητα, πρέπει επίσης να επισημανθεί ότι τα δημοτικά τέλη, πληρωτέα μαζί με το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος, αποτελούν σημαντικό βάρος τόσο για τον οικογενειακό προϋπολογισμό των πολιτών που έχουν χαμηλά εισοδήματα όπως οι μισθωτοί και συνταξιούχοι, όσο και κυρίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τα μικρά καταστήματα της πόλης. Ως εκ' τούτου, το πρώτο βήμα θα έπρεπε να είναι η δρομολόγηση της επιστροφής των 10.000.000 ευρώ που εισπράχθηκαν παράνομα με την μετεκλογική ανέντιμη επιβολή, το 2007, αύξησης 76% στα δημοτικά τέλη. Επιστροφή που θα έπρεπε να ξεκινήσει κατά προτεραιότητα από εκείνους τους συμπολίτες μας που έχουν χαμηλά εισοδήματα και από εκείνα τα καταστήματα της πόλης που έχουν πληγεί οικονομικά. Επίσης, επιστροφή και απαλλαγή καταβολής δημοτικών τελών προτείνεται να τύχουν όλοι οι φορείς που επιτελούν κοινωφελές έργο, όπως όλα τα αθλητικά σωματεία, κλπ.
Τέλος, ως προς την κρισιμότητα, η κάρτα κοινωνικής συμπαράστασης που δήθεν θα εξασφαλίζει προνομιακές τιμές στους κατόχους της, εξαρτάται από την βούληση των καταστηματαρχών και κρίνεται ότι αποτελεί μέτρο προεκλογικής προβολής του Δημάρχου και όχι μακροπρόθεσμο μέτρο ουσιαστικής στήριξης των πολιτών. Μέτρο ουσιαστικής στήριξης, όπως έχουμε προτείνει από χρόνια, θα ήταν η ίδρυση δημοτικού παντοπωλείου κοινωνικής στήριξης και αλληλεγγύης στο οποίο θα μπορούσαν οι δικαιούχοι να προμηθεύονται συγκεκριμένη ανά εβδομάδα ποσότητα ειδών πρώτης ανάγκης, με επιδότηση που θα κυμαίνεται έως το 100% του κόστους των προϊόντων αναλόγως των δηλωθέντων εισοδημάτων και περιουσίας και εργασιακής κατάστασης έκαστου δικαιούχου.
ΙΙ. Ωφελιμότητα
Κατά δήλωση του Δημάρχου τα ανακοινωθέντα μέτρα αφορούν 5.000-7.000 συμπολίτες μας και κοστολογούνται ετησίως σε 280.000-300.000 ευρώ, δηλαδή το όφελος για κάθε ωφελούμενο-δικαιούχο συμπολίτη μας ανέρχεται κατά μέσο όσο σε περίπου 50€ ανά έτος ανά δικαιούχο!
Εξετάζοντας μάλιστα τα “μικρά γράμματα” της ανακοίνωσης διαπιστώνουμε ότι πρόκειται για μέτρα τα οποία:
• Αφορούν οικογένειες με συνολικό εισόδημα κάτω από 30.000 ευρώ, αλλά και τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες, και Άτομα με Αναπηρία, δηλαδή για περιορισμένο αριθμό συμπολιτών μας.
• Αφορούν τις ελάχιστες θέσεις που θα απελευθερωθούν στα διάφορα προγράμματα, δεδομένου ότι όπως αναφέρεται, θα κρατηθεί σειρά προτεραιότητας για τους έως σήμερα συμμετέχοντες, περιορίζοντας κατ' αυτό τον τρόπο το αριθμό των ωφελούμενων ατόμων.
• Αφορούν (σ.σ. το μειωμένο κατά 50% κοινωνικό εισιτήριο) μόνο τις ελάχιστες παραστάσεις του Φεστιβάλ «Στην σκιά των βράχων» που αποτελούν παραγωγές του Δήμου Βύρωνα, και όχι το σύνολο των παραστάσεων.
• Αφορούν –το κυριότερο!!!– μέτρα που θα κληθεί να εφαρμόσει η επόμενη Δημοτική Αρχή και όχι η απερχόμενη, δεδομένου ότι σύμφωνα με την ανακοίνωση εφαρμόζονται είτε από το 2011, είτε στην καλύτερη περίπτωση από την ερχόμενη περίοδο 2010-2011.
Συνεπώς πρόκειται για de-facto προεκλογική ανακοίνωση μέτρων που στην πράξη αφορούν λίγους, ωφελούν ακόμα λιγότερους, και δεν προσφέρουν ουσιαστική στήριξη σε σχεδόν κανέναν, από έναν Δήμαρχο που το 2006, δεν δίστασε, αμέσως μετά τις εκλογές, να επιβάλλει ανήθικα και ανέντιμα παράνομο ανταποδοτικό δημοτικό τέλους συνολικού ύψους 10.000.000 ευρώ, έχοντας αποκρύψει τις πραγματικές προθέσεις του προεκλογικά!
ΙΙΙ. Ρεαλιστικότητα
Καταρχήν, σημειώνεται ότι δεν έχει δημοσιοποιηθεί ούτε αναλυτική κοστολόγηση, ούτε αναλυτική χρηματοδότηση έκαστου μέτρου, ούτε οι επιπτώσεις των μέτρων σε άλλες δράσεις και υπηρεσίες του Δήμου, γεγονός που δημιουργεί ερωτηματικά για το μεσοπρόθεσμο μέλλον των εξαγγελθέντων μέτρων.
Ειδικότερα, ως προς την χρηματοδότηση αναφέρονται τα ακόλουθα:
Πρώτον, εισφορά του 20% των μισθίων και αντιμισθίων Δημάρχου, Αντιδημάρχου και γενικά των μελών της Δημοτικής Αρχής που κατέχουν αμειβόμενες θέσεις, η οποία εισφορά όμως εναπόκειται στην βούληση έκαστου και δεν είναι ούτε επαρκής, ούτε διασφαλισμένη.
Δεύτερον, μείωση των γενικότερων εξόδων και εξοικονόμηση πόρων. Μάλιστα –και αυτό είναι χαρακτηριστικό της γενικότερης νοοτροπίας καιροσκοπισμού του Δημάρχου–, κάνοντας την ανάγκη φιλότιμο, αναφέρεται ο περιορισμός των Νομικών Προσώπων του Δήμου Βύρωνα από 11 σε 2, με ενσωμάτωση των υπολοίπων στις υπηρεσίες του Δήμου, το οποίο όμως σαφώς ορίζεται για όλους τους Δήμους από το υπό ψήφιση στην Βουλή πρόγραμμα ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, αλλά παραπλανητικά “πλασάρεται” ως πρωτοβουλία της Δημοτικής Αρχής!
Τρίτον, ...δεν υπάρχει τρίτο σημείο, δεν υπάρχει άλλη πρόβλεψη χρηματοδότησης των εξαγγελθέντων μέτρων!
ΙV. Συμπεράσματα
Είναι προφανές ότι πρόκειται για μέτρα άνευ ουσίας με προφανείς στόχους εκ μέρους του Δημάρχου την καιροσκοπική, ενόψει των επερχόμενων δημοτικών εκλογών, επικοινωνιακή αξιοποίηση του πολιτικού σκηνικού, γύρω από τα σκληρά και σε μεγάλο βαθμό άδικα οικονομικά μέτρα που ανακοινώθηκαν από την Κυβέρνηση και επιβλήθηκαν στο πλαίσιο του Μηχανισμού Στήριξης της Ε.Ε αλλά και του Δ.Ν.Τ σε μισθωτούς, συνταξιούχους, και έντιμους επαγγελματίες, οι οποίοι για άλλη μια φορά καλούνται να πληρώσουν τον δημοσιονομικό εκτροχιασμό των κυβερνήσεων της τελευταίας δεκαετίας, την εκτεταμένη διαφθορά των κρατικών αξιωματούχων, την εκτεταμένη φοροδιαφυγή και φοροαποφυγή των εχόντων και κατεχόντων, καθώς και την λεηλασία της χώρας από εγχώρια και διεθνή μεγάλο-συμφέροντα.
Είναι προφανές ότι οικονομικά μέτρα κοινωνικής στήριξης και αλληλεγγύης άνευ συγκεκριμένης και διασφαλισμένης χρηματοδότησης είναι μέτρα άνευ ουσίας, μέτρα εκ των προτέρων δρομολογημένα να μην επιτελέσουν τον ρόλο της κοινωνικής στήριξης και αλληλεγγύης παρά μόνο τον ρόλο της επικοινωνιακής προβολής του Δημάρχου, ο οποίος, στην προσπάθεια του να διασωθεί, ξεκίνησε πρώιμα και αμετροεπώς την πολυδάπανη προεκλογική του εκστρατεία πληρώνοντας το κόστος από το ταμείο του Δήμου! Ενδεικτική είναι η ένταση με την οποία προβλήθηκε η σχετική ανακοίνωση, όχι απλώς με ενημερωτικό Δελτίο Τύπου, αλλά με υψηλού κόστους καταχώριση δεκάδων χιλιάδων ευρώ τόσο σε τοπικές εφημερίδες όσο και σε εφημερίδες εθνικής εμβέλειας (γιατί άραγε;) καθώς και με διανομή δεκάδων χιλιάδων ιλουστρασιόν φυλλαδίων, αλλά και την δημιουργία βίντεο ακριβής παραγωγής. Και η καταληκτική διαπίστωση είναι η εξής: Για την προβολή μέτρων κοινωνικής στήριξης λίγων εκατοντάδων χιλιάδων ευρών, ξοδεύτηκαν δεκάδες χιλιάδες ευρώ από το ταμείο του Δήμου, και μάλιστα άνευ έγκρισης από το Δημοτικό Συμβούλιο ή την Δημαρχιακή Επιτροπή, ΓΙΑΤΙ;
Ένα είναι σίγουρο: Ο Δήμαρχος είναι πεπεισμένος ότι οι Βυρωνιώτες και οι Βυρωνιώτισσες είναι υποανάπτυκτοι ιθαγενείς περασμένων αιώνων και αποπειράται να υφαρπάξει την ψήφο τους στις δημοτικές εκλογές του Νοεμβρίου του 2010 με “φτηνά γυαλιστερά βραχιόλια”, με φανταχτερά επικοινωνιακά τεχνάσματα και πολυδάπανη προεκλογική καμπάνια... Για ένα όμως είμαστε πεπεισμένοι και εμείς, ότι οι Βυρωνιώτες και οι Βυρωνιώτισσες και μνήμη έχουν και κρίση έχουν και αντιλαμβάνονται ότι, ακόμη μια φορά, πρόκειται για πολυδάπανη προεκλογική καμπάνια πληρωμένη από το δημοτικό ταμείο με πρόφαση προσχηματικά και όχι ουσιαστικά μέτρα κοινωνικής στήριξης.
Ως εκ' τούτου
ψηφίζουμε επί της αρχής υπέρ της λήψης κοινωνικών μέτρων στήριξης των πολιτών,
καταγγέλλουμε όμως ότι πρόκειται για προσχηματικά μέτρα άνευ ουσίας, και
δεσμευόμαστε, υπεύθυνα-έντιμα-αξιόπιστα, να τα επανεξετάσουμε μετά τις δημοτικές εκλογές, προκειμένου -υπό όρους απόλυτης διαφάνειας και εποικοδομητικής διαβούλευσης με όλες τις παρατάξεις και τους φορείς- να εξαντλήσουμε τα οικονομικά περιθώρια του Δήμου στην κατεύθυνση της υλοποίησης κοινωνικών μέτρων στήριξης με ουσιαστικό αντίκρυσμα για τους πολίτες που έχουν πραγματική ανάγκη στήριξης.
Με εκτίμηση
Για την Αξιωματική Αντιπολίτευση
Ο Επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης “Βύρωνας: Ανάπτυξη-Προοπτική”
Παναγιώτης Κόνσουλας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου