2/9/10

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΠΡΑΣΙΝΗ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΛΕΚΟ ΚΟΝΤΟΝΙΚΑ


Εισήγηση για το Περιβάλλον στην Ηλιούπολη
Γράφει ο/η  Αλέξανδρος Κοντονίκας

(βασισμένη σε θέσεις και προτάσεις του Συλλόγου Νέων Επιστημόνων Ηλιούπολης)

Φίλες και φίλοι Καλησπέρα,
Χαιρετίζω και εγώ τη σημερινή διαδικασία που στόχο έχει την ενημέρωση των συμπολιτών μας πάνω στα σημαντικά προβλήματα της πόλης.

Αυτά που θα σας παρουσιάσω αποτελούν ένα μικρό μόνο δείγμα της έκθεσης καταγραφής και αξιολόγησης των τοπικών προβλημάτων και προτάσεων μελετημένων λύσεων που έχω συντάξει σε συνεργασία με το Σύλλογο Νέων Επιστημόνων Ηλιούπολης και άλλους μηχανικούς και που δυστυχώς δεν μπορώ να παρουσιάσω εκτεταμένα και αναλυτικά για λόγους οικονομίας χρόνου.

Η ενότητα που θα παρουσιάσω αφορά στο Περιβάλλον, δηλαδή το χώρο που μας περιβάλλει, μέσα στον οποίο δραστηριοποιούμαστε και με τον οποίο αλληλεπιδρούμε καθημερινά.

Φίλοι και συμπολίτες,
Ζούμε σε μία πόλη με αρκετά θετικά χαρακτηριστικά (χώροι πρασίνου, γειτνίαση με τον Υμηττό, μικρή απόσταση από τη θάλασσα) αλλά και με αρκετά προβλήματα, που είναι ιδιαίτερα εμφανή σε ορισμένες περιοχές, όπως η Αγία Μαρίνα, ο Άγιος Κωνσταντίνος, το Κέντρο της πόλης και αλλού, που αν δεν παρέμβουμε άμεσα, στο μέλλον θα εμφανίζονται πιο έντονα, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο το περιβάλλον και την υγεία των πολιτών.
Τα προβλήματα που παρουσιάζονται στην Ηλιούπολη είναι:

• Η ατμοσφαιρική ρύπανση από τους ρύπους των οχημάτων λόγω της έντονης διαμπερούς κυκλοφορίας, ιδίως στις περιοχές γύρω από βασικούς οδικούς άξονες όπως: Κατεχάκη – Πρωτόπαπα – Ηρώων Πολυτεχνείου, Βουλιαγμένης, Μαρίνου Αντύπα, Λ. Δημοκρατίας – Α. Παναγούλη, Αγίου Κωνσταντίνου, Ανδρέα Παπανδρέου, Λ. Ειρήνης κα..

• Η ηχορύπανση λόγω της έντονης κυκλοφορίας στους βασικούς οδικούς άξονες που αναφέρθηκαν παραπάνω.

• Η παρατήρηση αφύσικα υψηλών θερμοκρασιών εντός του αστικού ιστού κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Προκειμένου όμως να αξιολογηθούν σωστά και να προταθούν συγκεκριμένες λύσεις για την επίλυσή τους πρέπει πρώτα να εξετάσουμε τα αίτια που προκαλούν αυτά τα φαινόμενα.

Οι κυριότερες αιτίες, λοιπόν, αναφέρονται επιγραμματικά παρακάτω και είναι:

• Η πυκνή δόμηση με υλικά που δεν πληρούν βιοκλιματικές προδιαγραφές, χωρίς την αξιοποίηση πράσινων τεχνολογιών όπως ψυχρά υλικά και υλικά νανοτεχνολογίας.

• Η διαμπερής κυκλοφορία μεγάλου όγκου ρυπογόνων οχημάτων.

• Η έλλειψη σωστά χωροθετημένων και συνδεόμενων χώρων πρασίνου και διαδρόμων δροσισμού της πόλης.

• Η έλλειψη δικτύου πεζοδρόμων και πράσινων διαδρομών στην πόλη.

• Η έλλειψη ολοκληρωμένων στρατηγικών με κύριο άξονα την Πράσινη Ανάπτυξη.

Συνέπειες όλων αυτών είναι:

• Η σημαντική αύξηση της θερμοκρασίας κατά 4-5oC σε σχέση με τα φυσιολογικά επίπεδα.

• Η θερμοκρασιακή ανισοκατανομή ακόμη και μεταξύ των διάφορων περιοχών της πόλης (πχ. Αστυνομικά – Άγιος Κωνσταντίνος).

• Η ανάγκη κατανάλωσης περισσότερης ενέργειας και χρημάτων για τον κλιματισμό των κτιρίων.

• Η επιβάρυνση της υγείας των πολιτών από την ατμοσφαιρική ρύπανση και την ηχορύπανση.

• Η συνολικότερη υποβάθμιση του μικροκλίματος και εν γένει του βιοτικού επιπέδου της πόλης.

Όλα τα παραπάνω καθιστούν την πόλη απρόσιτη και όχι φιλική στον πολίτη με συνέπεια να λειτουργεί απωθητικά για καθημερινές δραστηριότητες και αναψυχή, με επιπτώσεις για την κοινωνία και την οικονομική δραστηριότητα της πόλης.

Φίλοι και συμπολίτες,

Λύσεις για τα παραπάνω υπάρχουν, οι οποίες όμως χρειάζονται ισχυρή πολιτική βούληση και όραμα για μια πράσινη, σύγχρονη πόλη.

Προτείνεται, λοιπόν, η δημιουργία «Πράσινου Γραφείου» και «Πράσινου Ταμείου» εντός του Δήμου και ορισμός Ενεργειακού Υπευθύνου που θα είναι αρμόδιος για την εκπόνηση του Τοπικού Ενεργειακού Σχεδίου Δράσης (Τ.Ε.Σ.Δ.) το οποίο θα καταγράφει, σε ετήσια βάση, τα υπάρχοντα περιβαλλοντικά προβλήματα της πόλης και θα εκπονεί μελέτες και εκθέσεις με προτάσεις για την επίλυσή τους.

Οι προτεινόμενες λύσεις είναι:

• Η Διευθέτηση της κυκλοφορίας και στάθμευσης, ιδιαίτερα στις περιοχές έντονης εμπορικής δραστηριότητας, και η εκτροπή της διαμπερούς κυκλοφορίας από το κέντρο της πόλης.

• Διευθέτηση της κυκλοφορίας και στάθμευσης και στις περιοχές που θα επιβαρυνθούν περισσότερο από την έλευση του ΜΕΤΡΟ στην Ηλιούπολη.

• Εκτεταμένες πεζοδρομήσεις για την απόδοση ελεύθερων χώρων στους πολίτες.

• Η ενοποίηση των χώρων πρασίνου και των πάρκων της πόλης και η δημιουργία πράσινων διαδρομών για τους πολίτες.

• Η δημιουργία διαδρόμων δροσισμού της πόλης με τη εκτεταμένη φύτευση νησίδων και πεζοδρομίων που θα συνδέουν το αστικό με το περιαστικό πράσινο.

• Η διαμόρφωση και αξιοποίηση των περιοχών Χαλικάκι και Ρέματος Πικροδάφνης.

Δημιουργείται έτσι ένα εκτεταμένο δίκτυο πράσινων ελεύθερων χώρων, εύκολα προσβάσιμο από κάθε πολίτη.

Επιπλέον προτείνεται:

• Η κατασκευή των νέων δημοτικών κτιρίων αλλά και η όποια ανακαίνιση των υπαρχόντων στο εξής να γίνεται με αυστηρές βιοκλιματικές προδιαγραφές.

• Σταδιακή αντικατάσταση του δημοτικού φωτισμού με λαμπτήρες χαμηλής κατανάλωσης που θα ηλεκτροδοτούνται από ηλιακούς συλλέκτες (φωτοβολταϊκά πάνελ).

• Η αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των δημοτικών κτιρίων (φωτοβολταϊκά, πράσινα δώματα, κτλ.)

• Η παροχή κινήτρων σε ιδιώτες και επιχειρήσεις για να αλλάξουν ενεργειακό προφίλ (λάμπες χαμηλής κατανάλωσης, υβριδικά οχήματα, συσκευές υψηλής ενεργειακής κλάσης).

Για να εφαρμοστούν όλα τα παραπάνω απαιτείται γνώση, τόλμη, ισχυρή βούληση και όραμα.

Αφήνοντας πίσω ξεπερασμένες αντιλήψεις και λογικές διαχείρισης θα πρέπει να γίνουν ριζικές αλλαγές ώστε να δημιουργήσουμε μια πόλη καλύτερη για εμάς και τα παιδιά μας.

Μια πόλη πράσινη, σύγχρονη, προσβάσιμη.

Μια πόλη ζωντανή.

Μια πόλη που να αξίζει σε κάθε Ηλιουπολίτη.

Γιατί για εμένα, για όλους εμάς ΠΡΩΤΑ είναι Η ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας,

Αλέξανδρος (Αλέκος) Κοντονίκας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου