2/12/11

ΤΙ ΜΟΥ ΕΜΑΘΕ Η ΚΡΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ



Μίνα Μπαγιώτα

Αυτή η κρίση μας έμαθε πολλά και θα μας μάθει ακόμη περισσότερα όσο περνάει ο καιρός. Σίγουρα πρόκειται για μια οδυνηρή εμπειρία που δεν έχει αφήσει κανέναν στο απυρόβλητο. Ούτε επαγγελματία, ούτε νεοεισερχόμενο.
Οι εργαζόμενοι αναγκάστηκαμε να προσαρμοστούμε γρήγορα κατά τη διάρκεια της ύφεσης. Πολλοί αναλάβαμε νέες αρμοδιότητες, μάθαμε πώς να λύνουμε τα προβλήματα με λιγότερους πόρους και αρχίσαμε να εργάζομαστε πιο αποτελεσματικά.
Άλλοι πάλι αναγκαστήκαμε από τις συνθήκες να ενισχύσουμε τα λεγόμενα "soft skills". Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να γίναμε καλύτεροι διαπραγματευτές ή να θυμηθήκαμε τη δεύτερη γλώσσα, που μάθαμε στο σχολείο.

Με λίγα λόγια, το στοίχημα που καλούμαστε να κερδίσουμε το επόμενο διάστημα είναι μεγάλο. Ή θα καταφέρουμε να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα και να αξιοποιήσουμε την κρίση σαν ευκαιρία ή θα περιθωριοποιηθούμε. Δυστυχώς ο ανταγωνισμός είναι τόσο μεγάλος που δεν υπάρχουν ενδιάμεσες καταστάσεις. Για να μπορέσουμε να διασφαλίσουμε την ύπαρξή μας στην αγορά εργασίας τα επόμενα χρόνια θα πρέπει:

Να αλλάξουμε
Αν κάτι μπορεί να σώσει την καριέρα μας αυτό είναι η ευελιξία και η αλλαγή. Σίγουρα δεν μπορούμε να ελέγξουμε την οικονομία, μπορούμε όμως να ελέγξουμε την αντίδρασή μας σ' αυτή την εξέλιξη. Να διατηρούμε μία θετική προοπτική στο νέο επιχειρηματικό περιβάλλον που διαμορφώνεται και να υιοθετήσουμε τον καινούργιο τρόπο με τον οποίο αρχίζουν να λειτουργούν τα πράγματα.

Να φρεσκάρουμε τις δεξιότητες μας
Ας αρχίσουμε να χρησιμοποιούμε όλες τις ικανότητες και δεξιότητες που διαθέτουμε. Τα καινοτόμα πράγματα που έρχονται συνεχώς στη μόδα πρέπει να τα παρακολουθούμε και να μην τα προσπερνάμε. Επιβάλλεται να είμαστε σε εγρήγορση για όλες τις φρέσκες τάσεις που αναδύονται και να αναζητούμε τις δυσεύρετες δεξιότητες, που θα μας κάνουν να ξεχωρίσουμε στην αγορά.

Να δείξουμε αλληλεγγύη
Όταν έχουμε δουλειά και μπορούμε να βοηθήσουμε κάποιον να το κάνουμε. Με τον τρόπο αυτό μπορούμε να κρατήσουμε το δίκτυό μας ζωντανό και ισχυρό, αλλά και να αυξήσουμε την πιθανότητα να δεχτούμε βοήθεια την επόμενη φορά που βρισκόμαστε σε ανάγκη.

Να μην χάνουμε χρόνο
Σε ένα τέτοιο οικονομικό περιβάλλον κανείς δεν θα μείνει ανεπηρέαστος.
Είναι καλό να είμαστε σε εγρήγορση, ώστε να αντιληφθούμε εγκαίρως αν η εταιρία στην οποία εργαζόμαστε ετοιμάζεται να κάνει περικοπές προσωπικού, για να ξεκινήσουμε άμεσα την αναζήτηση εργασίας.

Προσωπικά, αυτό που μου δίδαξε η ύφεση είναι ότι όσο οδυνηρή και αν είναι αυτή η εμπειρία δεν μπορώ να μείνω με σταυρωμένα χέρια. Είμαι 38 ετών και έχω ακόμη μπροστά μου δύο με τρία δεκαετίες επαγγελματικής πορείας. Η δημοσιογραφία αλλάζει μορφή και εγώ πρέπει να προσαρμοστώ στα νέα δεδομένα. Ο έντυπος τύπος έχει σχεδόν τελειώσει και όλη η πληροφορία έχει μεταφερθεί στο internet. Τα social media κάνουν δυναμική είσοδο στον χώρο μου, και όχι μόνο. Άργησα να αντιληφθώ τη δύναμή της κοινωνικής δικτύωσης και ήταν λάθος μου. Ήμουν αρνητική και εγώ όπως και οι περισσότεροι συνάδελφοί μου. Όμως, τώρα βλέπω ότι δεν γίνεται αλλιώς. Οι ειδικοί λένε ότι σε δύο με τρία χρόνια αν δεν έχεις παρουσία στα social media δεν θα «υπάρχεις». Ακούγεται λίγο τραβηγμένο, αλλά η επιρροή τους δείχνει να είναι τεράστια.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου